Cossos i cases per tancar un nou curs de les assignatures de creació

Artefactes Escènics i Pràctiques de Creació mostren al públic el final dels seus processos de creació, en aquest projecte conjunt entre L'Escola d'Arts en Viu i el Teatre L'Artesà

Un curs més, el mes de maig ha marcat el tancament de les assignatures de creació de L’Escola d’Arts en Viu. Unes assignatures que formen part dels espais de Confluències de l’oferta formativa de L’Escola i són a la vegada un projecte conjunt amb el Teatre L’Artesà, que és qui selecciona els i les artistes, vinculats a la pròpia programació del teatre o als seus projectes d’educació o mediació.

 

Ser o no ser un cos amb Artefactes Escènics

Al llarg de 5 mesos els nois i les noies inscrits al grup d’Artefactes Escènics de L’Escola d’Arts en Viu han estat experimentant artísticament amb “Ser o no ser un cos”, un laboratori de reflexió i acció artística, que l'artista Amalia Fernández ha plantejat a l'aula a l'assignatura, i que parteix de la pregunta ¿Qui soc jo? Artefactes Escènics es tracta d’un grup de joves d’entre 13 i 16 anys, que estan cursant a L’Escola disciplines de música, dansa o teatre, i que es troben els dimecres per la tarda en aquesta assignatura per trencar amb les fronteres de les disciplines artístiques i investigar a través de la creació, sempre amb la mediació i l’acompanyament d’un o d’una artista.

I en què va consistir aquest laboratori? Ningú ho explica millor que el propi grup: “Vam aprofundir molt en la concentració des d'un mateix i cap a un cos compartit, encara que els seus escalfaments sempre eren molt perceptius i de treball interior, els desenvolupava obrint-lo cap al grup i l'espai, fent dinàmiques de moviment molt interessants, on l'escolta col·lectiva i toma de decisions eren fonamentals.

Hem treballat a través del cos i amb molta consciència d'aquest, també a través de la paraula, per poder transformar-nos, reconèixer-nos, fent un treball de reflexió personal i arribant a parlar de les nostres singularitats, ens han sorgit moltes preguntes i totes aquestes respostes no ens ha donat el resultat de què som, però ens hem redescobert, parlant del nostre nom, dels nostres gustos, de les coses materials que en tenim, de les nostres creences, i ens hem apropat a aquest misteri, com diu l'Amalia".

Vam fer una mostra final i vam obrir realment el procés de creació, va ser un moment preciós on vam compartir l'espai amb les famílies i vam poder gaudir de l'origen i la transformació de les propostes, l'Amalia va guiar als alumnes igual que fa a les classes, i ens va mostrar molt generosament el seu treball”.

 

Un scape room per a Pràctiques de Creació

Aquestes assignatures més experimentals tenen el joc, l'error, l'assaig i la pregunta al centre i així ha estat també és el cas de l'assignatura de Pràctiques de Creació, on els més petits han estat acompanyats aquest curs per l’artista Cris Celada.

El grup ha partit de la investigació de Xesca Salvà per desenvolupar el seu procés de recerca, ha estat acompanyat pels art-educadors Marcos Vázquez i Laura Tamayo i tutoritzat per l'artista Cristina Celada, qui  cap al final del projecte també es va sumar presencialment amb tot el grup. Així han desenvolupat el seu propi procés artístic que ha acabat en la creació d’un dispositiu artístic en forma de scape room. Així, el 15 de maig famílies i amics van jugar i protagonitzar tot un misteri de pirates i fantasmes que va envair la Sala Gran, com a mostra final d’aquest procés de creació.

Aquest any el repte era proposar una pràctica de creació diferent cada setmana oferint-los eines i materials molt diversos per a que l'alumnat pogués experimentar i jugar amb les diferents propostes.  Van fer una recopilació de tot allò interessant que anava sortint a cada sessió i amb aquestes eines van crear el que seria el seu Escape room. Per començar amb aquest treball van visitar l' Scape&go, una sala d'escape room de la nostra ciutat on molts van poder viure per primer cop un autèntic Escape room, que els va donar moltes pistes per poder crear el seu propi. Aquesta part de creació va necessitar molta escolta, moltes idees i molta complicitat de grup. Totes les idees van néixer d'ells mateixos i els art-educadors els van ajudar a fer-les realitat.

 

Experimentem amb l'art

Aquestes propostes de les assignatures de creació es completen amb el projecte d'Experimentació amb l'Arts de L'Escola d'Arts en Viu, l’objectiu principal del qual és afavorir espais de multidisciplinarietat i transversals  que permetin una major llibertat i desenvolupament de noves habilitats per part de l’alumnat creant connexions, experiències i coneixements a partir de la creació.

Els creadors més petits de L'Escola han estat experimentant al llarg del curs i imaginant com seria el seu món idílic de moltes formes possibles.  Han jugat amb l'espai, han ballat el seu entorn, han generat sons i ritmes amb objectes reciclats i han escrit cançons per finalment obrir les portes del seu món imaginari a les seves famílies amb qui van compartir tot el procés.

Noticies relacionades

L’artista Amalia Fernández acompanya una edició més del Campus d’Arts en Viu

02 juliol, 08:00h

L'Artesà, L'Escola d'Arts en Viu i La Capsa han organitzat un any més el Campus d'Arts en Viu per a joves del 25 al 28 de juny. El Campus és una proposta en format intensiu de curta durada que es realitza just despré...


Cossos i cases per tancar un nou curs de les assignatures de creació

12 juny, 08:00h

Un curs més, el mes de maig ha marcat el tancament de les assignatures de creació de L’Escola d’Arts en Viu. Unes assignatures que formen part dels espais de Confluències de l’oferta formativa de L’Escola i són a la vegada un projecte c...


A què li dius casa? L’Institut Rosa Ribas Parellada treballa amb Xesca Salvà i Cris Celada

08 maig, 08:00h

A què li dius casa? I a què llar? Com eren les cases del Prat al s.XX? com s’hi vivia? Qui construïa les cases llavors? Per què hi ha tantes cases buides a les ciutats on vivim? Com sabem que una ca...


Comprar entrades